Home
De Eunos Cosmo
Foto's
4 Sale
Drukwerk
Project MX-03
Inleiding
Technisch concept
De motor
SS-4WS en SS-VGR
ABS
Uiterlijk
Het Interieur
HUD en scherm
Autom. opening
Techn. gegevens
De rotatiemotor
De rotatie familie
Folders
Links
Contact

Technisch concept

1985 Mazda MX-03

Het thema van de MX-03, "een ultrasnelle sportcoupé voor de jaren 90", maakte een hele reeks opties mogelijk. Wij hebben vooral aandacht besteed aan het ontwerp van een wagen die zijn bestuurder een optimaal rijgenoegen moet verschaffen, een kenmerk van alle Mazda's.  Wij hebben besloten om die kwaliteit bij de MX-03 op een ongemeen hoog niveau te brengen.

Wij hebben ook getracht de relatie tussen de bestuurder en zijn voertuig nog te verbeteren.

Wij hadden ons tot doel gesteld een vierpersoons-sportcoupé te ontwerpen, die hoge kruissnelheden kan aanhouden bij om het even welke weersomstandigheden en op om het even welk wegdek, waarbij topprestaties worden gecombineerd met een uitzonderlijk comfort.

Wij opteerden voor een model met vierwielaandrijving met vooringeplaatste rotatiemotor met drie rotors.

De MX-03 bezit de volgende bijzondere eigenschappen, die het resultaat zijn van geavanceerde technologieën en een totaal nieuw concept:

  • Een krachtige en soepele nieuwe rotatiemotor, met turbocompressor met twee lagers.
  • Een overbrenging met vierwielaandrijving en een nieuw elektronisch systeem voor het verdelen van het koppel, waarmee de bestuurder de aandrijving kan aanpassen volgens zijn eigen wensen en gewoontes, van de zuivere voorwielaandrijving tot de zuivere achterwielaandrijving.
  • Een uitstekende controle van de dynamiek en de besturing van de wagen, dankzij twee elektronische toestellen: het SS-4WS (positie van de vier meesturende wielen afhankelijk van de snelheid) en het SS-VGR (variabele stuurbekrachtiging afhankelijk van de snelheid).
  • Een uiterst efficiënt remsysteem, dankzij een antiblokkeringssysteem (ABS) dat is verbonden met het koppelverdelingsmechanisme.
  • Een verbetering van het weggedrag, door een voortreffelijke gewichtsverdeling met vooringeplaatste motor. Dat werd mogelijk gemaakt door de toepassing van de rotatie- motor. De grote wielbasis biedt voldoende plaats voor een ruim interieur.
  • Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 met een negatieve lift.
  • Op het functionele vlak, is het concept van het interieur werkelijk revolutionair te noemen: veel displays en een display met projectie op ooghoogte (HUD), allebei gebaseerd op de combinatie van elektroluminiscentie en vloeibare kristallen, een elektronische spitstechniek. De stuurinrichting met een stuur van het vliegtuigtype, is uitgerust met een SS-VGR toestel (variabele stuurbekrachtiging afhankelijk van de snelheid).
  • Een automatisch openingssysteem en een antidiefstal alarmsysteem, gebaseerd op een zender en een codeherkenningssysteem.

Eunos Cosmo Club  | info@eunoscosmoclub.nl

to Top of Page