Home
De Eunos Cosmo
Foto's
4 Sale
Drukwerk
Project MX-03
Inleiding
Technisch concept
De motor
SS-4WS en SS-VGR
ABS
Uiterlijk
Het Interieur
HUD en scherm
Autom. opening
Techn. gegevens
De rotatiemotor
De rotatie familie
Folders
Links
Contact

Uiterlijk

1985 Mazda MX-03

De vormgeving van de MX-03 laat geen twijfel bestaan over zijn bestemming als "ultrasnelle vierpersoons-sportcoupé" voor de jaren 90. De brede en lage carrosserie (L 4510 mm, B 1800 mm, H 1200 mm) bevat een rotatiemotor met drie rotors en turbocompressor, vooringeplaatst, en de bedieningsorganen voor de vierwielaandrijving en meesturende wielen, bij een zo groot mogelijk gehouden passagierscompartiment. De gereduceerde overhangen voor en achter geven de MX-03 een uiterst origineel uiterlijk voor een sportcoupé. Wat de basisafmetingen betreft, werden de lange wielbasis (2710 mm) en de brede spoorbreedtes voor (1540 mm) en achter (1510 mm) speciaal op elkaar afgestemd voor een uitzonderlijke souplesse en handelbaarheid, zelfs bij extreem hoge snelheden (tot 300 km/u).

De luchtweerstand is van hoofdbelang bij het ontwerp van een snelle wagen als de MX-03. Voor dit model hebben wij gekozen voor een lijn gebaseerd op een coupé. De geringe luchtweerstand van de MX-03 is te danken aan verschillende zaken zoals de lage en lichtjes gebogen neus (waarvan de vorm grotendeels te danken is aan de compacte rotatiemotor), de uiterst nauwkeurige geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie en de achterspoiler. Bovendien wordt de luchtstroom het motorcompartiment binnengeleid door een speciaal ontworpen radiator en een hertekende ventilatieopening. De luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,025 geeft een beeld van de prestaties van de wagen van de jaren 90.

Wij hebben ons vooral toegelegd op de omzetting van het lifteffect in een aanzuigeffect. Wij zijn ervan overtuigd dat voor een verhoogde stabiliteit bij hoge snelheden, carrosserievormen vereist zijn, zelfs voor gewone wagens, die dat aanzuigeffect veroorzaken. Dat effect wordt bereikt bij de MX-03 door de combinatie van de achterspoiler en het chassis dat speciaal werd ontworpen met het oog op een verhoogde stabiliteit. Door het lifteffect dat op het bovenste deel van de carrosserie wordt uitgeoefend, gevoelig te verminderen, hebben wij dat effect kunnen omvormen tot een negatieve lift.

Het dak bevat een paneel dat kan worden geopend en gedemonteerd, wat de wagen een speciaal cachet geeft.

Koplampen van zeer geringe afmetingen zijn onderin de voorzijde geïntegreerd.

Eunos Cosmo Club  | info@eunoscosmoclub.nl

to Top of Page